2013. február 6., szerda

Erik Erikson: Pszichoszociális fejlődéselmélet

Serdülőkor és Identitáskeresés
 
Erik Erikson (1902-1994) elmélete szerint a fejlődés (énünk fejlődése) életünk egészén át, tehát a születéstől kezdve egészen a halálig tart. Elméletének fő vonulata az énidentitás és annak fejlődése az élet előrehaladtával. Úgy gondolta, hogy a környezetünkben bekövetkező változásokra reagálva énünk is változik.

Erikson nyolc fejlődési szakaszt különböztetett meg. Minden szakaszban úgynevezett krízist vagy konfliktust élünk át. Az egyes fázisokból úgy léphetünk át a következő szintre, ha ezeket a konfliktusokat (Erikson szóhasználatában fordulópontokat) sikeresen meg tudtuk oldani. Az, hogy egy-egy szakasz mikor kezdődik el és mikor lesz vége, mindenkinél eltérő lehet.  Erikson minden egyes krízishez két ellentétes pólust kapcsolt. Az embereknek ezek között kell valamiféle egyensúlyt kialakítaniuk ahhoz, hogy túl tudjanak lépni a következő fejlődési szintre. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy a személy mindkét oldalt megtapasztalja. Ha az egyik kimarad, az a későbbiek során (későbbi életkorban) újabb problémákhoz vezethet.


A serdülőkor életünk egyik legnehezebb időszakát jelenti. A sok lelki és fizikai változás alapjaiban változtathatja meg az embert. Az ismeretlen érzések, vágyak és változások magukban hordozzák a kérdést: ki is vagyok valójában? 

Ebben az életkori szakaszban (12-20 év) a fiataloknak helyet kell találniuk a felnőttek világában, ám ehhez egy erős identitásérzést kell felépíteniük. Ennek elérése kritikus fontosságú feladat a felnőtté válás folyamatában. Kísérletezések sora veszi kezdetét, mikor a serdülő több szerepet is ”felpróbál”, mielőtt a lényével leginkább összhangban levőt megtalálná. Az a szerep lesz a megfelelő, amelyben saját énfogalmát és a mások által róla alkotott elképzeléseket össze tudja egyeztetni. Ez az összekapcsolódás eredményezi a belső összhang élményét.

Minél több a fiatalban az össze nem illő elem, annál nehezebb kialakítania az identitását, annál inkább összezavarodik. A személy nem kap választ a Ki vagyok én? kérdésre, így azt sem tudja eldönteni, hogy milyen irányban folytassa életét. Ilyenkor lép fel szerepkonfúzió (a személy túl sok szerepet felpróbált, de nem volt képes kialakítani a saját identitását, zavarodottság jellemzi), mely abban jelenik meg, hogy a serdülő nem képes hivatást találni magának. 

Erikson úgy vélte, hogy minden sikeresen megoldott szakasz velejárója egy úgynevezett erény kialakulása. A serdülőkor fázisához kapcsolódó erény a hűség. Ez azt a képességet jelenti, hogy akkor is hűségesek/ őszinték maradjunk önmagunkhoz, ha vállalt értékeink esetleg szembekerülnek egymással. 

Ebben a bejegyzésben a már korábban említett fontossága miatt emeltem ki a többi közül a serdülőkor konfliktusát. A grafológia segítségükre lehet az önmegismerés folyamatában azoknak a fiataloknak, akik nehezebben birkóznak meg ezzel a problémával.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése